הגמוניה


מושג הלקוח מתוך מסורת ההשפעות החזקות המאוחרות, בתחום ייצוגים בתקשורת, המזוהה עם החוקר אנטוניו גרמשי. זהו כוח אידיאולוגי ותרבותי של מעמד חברתי אחד המופעל כלפי מעמדות אחרים. כוח זה אינו מושג באמצעות כפייה אלא, באמצעות הסכמה. השכבות המוחלשות מזהות את הכוח של המעמד השולט כמקובל. האידיאולוגיה ההגמונית פועלת בעזרת השיח התקשורתי. אמה”ת מייצרים הסכמה וכך נוצר הייצוג המשמר את ההגמוניה.  לדוגמא: בסרטי בורקס למשל
בפירוש מיוונית, הגמון: מנהיג, מפקד, מדריך. במחשבה המרקסיסטית: שליטה פוליטית או מנהיגות. אידאולוגיה הגמונית מוזרמת להמונים באמצעות האמנות, החינוך והמדיה ומוצגת כטבעית, כמובנת מאליה, כמופת ראוי לחיקוי. לאינטלקטואלים תפקיד מרכזי ביצירת ההגמוניה, משום שהם אחראים לעיצוב מבנה-העל שבאמצעותו ניתן להשפיע על עיצוב השקפת העולם של ההמונים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מבוא

בעבודת הגמר שלי בתקשורת בחרתי לחקור את עניין השסע העדתי בתוכניות טלויזיה וסרטים ולבדוק האם התקשורת משמרת את השסעים העדתיי...